Thursday, August 20, 2009

Ahlan Wasahlan Ramadhan

Alhamdulillah..Allah masih memanjangkan usia saya hingga ke ramadhan kali ini. Bulan yang mulia di sisi Islam. Nabi telah bersabda " Orang mukmin yang bijak, ialah orang mukmin yang membuat persediaan untuk hari akhiratnya". Rasanya inilah masa yang sangat sesuai untuk kita membuat persediaan sebagai bekalan untuk akhirat kelak. Ganjaran yang sungguh lumayan disediakan oleh Allah swt di bulan mulia ini. Amalan solat wajib dan sunat, membaca al-Quran dan berzikir istiqamah diamalkan. Jangan lepaskan peluang dengan memenuhi bulan ramadhan dengan amalan yang diredhai Tuhan, selain kewajipan berpuasa.

Amalan dalam bulan ini bukan amalan budaya yang dicipta oleh manusia seperti dalam agama lain. Ia hanya bermakna pada persaan kita. Tetapi bulan ini adalah bulan amal dalam agama Islam, agama yang benar. Ia bermakna dalam hidup kita dunia akhirat. Agama yang mengajar Tuhan sebenar. Saya yakin hamba Allah yang menghidupkan bulan ini adalah hamba Allah yang benar-benar merasai kehadiran Tuhanya dalam setiap masa. Begitu juga kepada yang baru berjinak-jinak dalam dunia iman. Bermujahadalah. Inilah masa untuk kita belajar takwah yang sebanarnya.

Sesungguhnya, berutunglah hamba Allah yang menghayati dan menghidupkan bulan ramadhan. Merugilah hamba Allah yang lalai dan tidak menghormati bulan suci ini.

AHLAN WASAHLAN YA RAMDHAN.....

-Hamba Dhaif-

No comments: